Kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026

Na nowy rok szkolny 2025/2026 Ministerstwo Edukacji Narodowej wyznaczyło osiem kluczowych kierunków polityki oświatowej, które mają wspierać szkoły i placówki w kształtowaniu kompetencji przyszłości oraz w odpowiedzi na wyzwania edukacyjne i społeczne XXI wieku.

Kierunki te służą planowaniu pracy dydaktyczno-wychowawczej, działalności profilaktycznej, wychowawczej, rozwojowi zawodowemu nauczycieli oraz doskonaleniu metod pracy w szkole.

Poniżej przedstawiamy te kierunki wraz z krótką charakterystyką.

  1. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym
    Umiejetność łączenia wiedzy z różnych dziedzin (np. biologia, chemia, matematyka, fizyka), rozwiązywanie zadań problemowych, analizowanie danych i formułowanie wniosków, co wzmacnia zdolności logiczne i przygotowuje uczniów do często zmieniającej się rzeczywistości.

  2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej
    Wspieranie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, troski o wspólne dobro, dbałości o bezpieczeństwo – własne i innych.

  3. Promocja zdrowego trybu życia w szkole
    Kształtowanie postaw prozdrowotnych i zdrowych zachowań, wspieranie aktywności fizycznej uczniów, uwzględnienie aspektów zdrowia fizycznego jako integralnej części życia szkoły.

  4. Profilaktyka przemocy rówieśniczej, zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych, profilaktyka uzależnień
    Szkoła ma być środowiskiem bezpiecznym, sprzyjającym rozwojowi emocjonalnemu ucznia, umiejętności wyrażania emocji, rozpoznawania problemów, uzyskiwania wsparcia.

  5. Promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci
    Rozwijanie krytycznej analizy treści w Internecie, odpowiedzialne użycie technologii – w tym narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, oraz wykorzystanie zasobów takich jak Zintegrowana Platforma Edukacyjna.

  6. Promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz we współpracy ze środowiskiem pracodawców; wzmocnienie roli doradztwa zawodowego
    Wprowadzenie wcześniejszych działań zawodowych, współpracy z przedsiębiorstwami, praktyk, staży, aby uczniowie mieli lepszą orientację w możliwościach zawodowych i świadomie planowali ścieżkę edukacyjną i zawodową.

  7. Rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii; nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych
    Wspieranie Polonii w utrzymywaniu więzi z kulturą, językiem, historią Polski poprzez edukację, programy, placówki polonijne.

  8. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce
    Celem jest, by uczeń był bardziej zaangażowany, świadomy procesu uczenia się, aby nauczyciel stosował metody, które pobudzają samodzielność, kreatywność, dialog, pracę zespołową, projekty, zadania problemowe, ocenianie, które informuje i pozwala uczniowi poprawiać się i rozwijać.

Szkolenie przygotowujące nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy

Planowany termin realizacji szkolenia: 26-28 sierpnia 2025 r.

Po ukończeniu szkolenia uczestnik będzie posiadać kwalifikacje do prowadzenia zajęć edukacyjnych, w tym w ramach przedmiotu „Edukacja dla bezpieczeństwa” w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

Czas trwania kursu: 30 godzin (1350 minut)

Cena: 550 zł (przy min. 10 osobowej grupie)

Kurs realizowany jest w systemie sobotnio-niedzielnym i/lub popołudniowym w budynku ZDZ w Kielcach.

Serdecznie zapraszamy.

 

Szczegółowe informacje i zapisy:

kliknij tutaj

Biuro Centrum Doskonalenia Nauczycieli: Kielce, ul. Okrzei 18, lok. nr 48 (IV piętro)

Numer telefonu komórkowego: 601-547-252,

od poniedziałku do piątku w godzinach od 800 do 1600 

zapisy online

nauka